سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیاده تا عرش
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 86 اردیبهشت 30 توسط فاطمه ایمانی | نظر

دوستان سلام،

بنا به درخواست شما سعی می کنم مطالبم را کوتاه تر بنویسم. فقط امیدوارم خلاصه کردن بیش از حد مطلب باعث ناقص شدن مفهوم آن نشود. من خودم هر وقت ببینم مطلب وبلاگی جالب اما طولانی است، آن صفحه را save می کنم و بعدا سر فرصت آن را با دقّت می خوانم. شما هم می توانید در مورد مطالب طولانی همین کار را انجام دهید.

عوامل اصلی پیدایش صهیونیسم

دلایل بسیار در تایید نقش قدرت‏هاى بزرگ استعمارى، به ویژه انگلیس، در پدید آمدن صهیونیسم و رژیم اشغال‏گر قدس در دست است .

یهودیان تنها نامزد تشکیل دولتى حافظ منافع غرب در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه بودند ؛ زیرا به عقیده لرد ارل شافتسبرى هفتم (1) ، که از رجال سیاسى بریتانیا و نیز یک صهیونیست مسیحى بود، اسکان یهودیان در فلسطین، نه تنها براى انگلستان که براى سراسر دنیاى متمدن (غرب) سودمند خواهد بود . هرتصل نیز بر آن بود که یهودیان مى‏توانند حلال مشکل غرب در خاورمیانه باشند.

صهیونیست‏هاخود را مشعل‏دار تمدن غرب مى‏دانند که در تلاش‏است دموکراسى ‏را درخاورمیانه و قلب آن‏ حاکم کند . (2)

ü  نتیجه این‏که: نیازهاى فرهنگى، سیاسى، اقتصادى و نظامى غرب، به ویژه انگلیس، موجب پدیدآمدن جریان فکرى صهیونیسم و اسکان یهودیان در فلسطین گردید; جریانى که با غیر دینى (سیاسى کردن) یهودیت، در پى تحقق و حفظ منافع استعمارى در خاورمیانه برآمد، در حالى که یهودیت دیندار ممکن بود براى غرب خطرآفرین باشد . (3 )

در قرن یازده شمسى/ هجدهم میلادى با ارتقاى وضع اجتماعى اروپاییان، موقعیت‏یهودیان، به ویژه در عرصه اقتصادى، بهبود یافت . این امر منجر به تلاش بیش‏تر بخشى از یهودیان براى رهایى از نظام گیتو و ادغام در جوامع غربى و روى آوردن به مشاغل مولد و در نتیجه، گسترش و تثبیت قشر بورژوازى یهود گردید . (4)

v    نقش بورژوازى یهود در پدید آوردن صهیونیسم

1 . مهاجرت بیش‏تر یهودیان به عثمانى - سرزمینى که از نیروى کار ارزان عرب بهره‏مند بود - یهودیان غیرفعال اقتصادى و بى‏علاقه به سرمایه‏گذارى را به عناصر فعال اقتصادى، در امپراتورى عثمانى تبدیل مى‏کرد و یهودیان باقى‏مانده در غرب را نیز به سوى فعالیت‏هاى اقتصادى و سودآور (5) سوق مى‏داد . (6)

2 . سرمایه‏دارى یهود، براى جلوگیرى از افزایش تقاضاى مالى یهودیان فقیر، که به کاهش ثروت آنان مى‏انجامید، خواهان طرد آن‏ها بود، از این‏رو، با تشکیل دولت اسرائیل، اداره دولت‏یهودى را در دست گرفتند . بنابراین، بورژوازى یهود، هم در راندن یهودیان از اروپا و هم در اداره کردن آنان در فلسطین اشغالى، نقش اساسى داشته است .

3 . بورژوازى یهود در آغاز خواهان مهاجرت یهودیان به فلسطین نبود، بلکه به اعتراف حیم وایزمن، اوگاندا بیش‏تر مورد علاقه بازرگانان یهودى بود . در مرحله بعد نیز بورژوازى یهود در پى مهاجرت همه یهودیان به فلسطین نبود، بلکه خواهان آن بود که شمار یهودیان به اندازه‏اى کاهش یابد که به رفاه اقتصادى آنان در غرب لطمه‏اى وارد نسازد .

 ناحوم ساکولو در این‏باره اعتراف مى‏کند که صهیونیسم نه به عنوان یک نهضت، بلکه به عنوان یک اقدام مالى و سرمایه‏دارى ظهور کرده است .

 البته، یافتن مکانى براى خوش‏گذرانى و نیز دستیابى به کنترل مجدد یهودیان، از دیگر هدف‏هاى بورژوازى‏ یهود در خلق صهیونیسم‏شمرده‏شده است . (7)

 

پی نوشت ها:

1- Seventh Earl shafes bury

2- عبدالوهاب المسیرى، پیشین، ص 54 و 12، 8، 5/یورى ایوانف، پیشین، ص 69

3- عبدالوهاب المسیرى، پیشین، ص 29

4- عبدالوهاب المسیرى، پیشین، ص 8 و 7 و 2

5- مایر ویلنر (Mcir vilner) سیاستمدار اسرائیلى مى‏گوید: «صهیونیسم نماینده ایدئولوژى ارتجاعى یهودیان بورژوازى طرفدار امپریالیست است .» ر . ک . به: پراهى، پیشین، ص 30

6- المسیرى، پیشین، ص 55، 40 و 17، 9

7- یورى ایوانف، پیشین، ص 83 و 82 و 52/نیکیتینا، دولت اسرائیل، ص 31

ادامه دارد...

 

 




مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.