سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیاده تا عرش
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 86 خرداد 1 توسط فاطمه ایمانی | نظر

شخصیت‏ها و نخبگانى بسیار، در پدید آمدن صهیونیسم نقش داشته‏اند . در ذیل به نام برخى از شخصیت‏هاى سیاسى که در این زمینه سهم بیش‏ترى از دیگران داشته‏اند و نیز عمده فعالیت آن‏ها اشاره شده است:

1 . تئودور هرتصل: وى که بنیان‏گذار سازمان جهانى صهیونیسم و پدر صهیونیسم به شمار مى‏رود، در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. هرتصل در هجده سالگى به وین رفت و به تحصیل حقوق پرداخت . وى پس از پایان تحصیلات، به جاى کار وکالت، پا به دنیاى ادبیات و مطبوعات گذارد .

در این دوره، او به تاثیر از موج تازه یهودستیزى در روسیه، لهستان و برخى از کشورهاى اروپایى به این نتیجه رسید که تنها راه حل پایان یافتن یهودآزارى، گردآوردن یهودیان جهان در یک سرزمین است . هرتصل، این نظریه را در کتاب دولت‏یهود (چاپ 1275 ش/1896 م)، که در اصل نامه‏اى به خاندان روچیلدهاست، (1) مطرح ساخت و یک سال بعد، نخستین کنگره جهانى صهیونیسم را در شهر بال سوئیس تشکیل داد (2) که هدف آن، ایجاد موطنى براى یهودیان در فلسطین بود، (3) در حالى که خود او به یهودیت ایمان نداشت، به شعایر مذهبى بى‏اعتنا بود، زبان عبرى نمى‏دانست و به فرهنگ غربى خویش (4) مباهات مى‏کرد . (5)

2 . بارون ادموند روچیلد: (6)  او مشهور به "پدر اسکان یهودیان در فلسطین" است .

 این عنوان، به پاس تلاش مستمر وى در خرید زمین و املاک اعراب فلسطینى و هزینه کردن یک میلیون و شش‏صد هزار لیره استرلینگ براى احداث دهکده‏هاى مهاجرنشین در فلسطین، به او داده شد .

 ادموند روچیلد به خانواده‏اى ثروتمند و یهودى‏الاصل تعلق داشت که از راه صرافى و بانک‏دارى به ثروتى افسانه‏اى دست‏یافت . از این‏رو، اعضاى خانواده روچیلدها به سلاطین مالى مشهورند . این خانواده ثروتمند، به پاس خدمات مالى‏شان به دولت اتریش، از سوى آن دولت ‏به لقب بارون (7) مفتخر شدند .

سهم ادموند روچیلد در شکل‏گیرى اسرائیل نیز بسیار است . خود او در این‏باره اعتراف مى‏کند «بدون من صهیونیست‏ها هیچ‏کارى‏نمى‏توانستند انجام دهند .» (8) دولت اسرائیل نیز به منظور قدردانى از خدمات وى، نام او را بر یکى از بلوارهاى تل‏آویو (9) نهاده است . (10)

3 . حیم وایزمن: وى برجسته‏ترین رهبر صهیونیستى پس از هرتصل است . خدمات او به نیروى دریایى بریتانیا (11) ، زمینه را براى پذیرش نظریه‏هایش درباره لزوم تاسیس یک دولت‏یهودى در فلسطین، نزد مقام‏هاى انگلیسى و نیز براى صدور اعلامیه بالفور، فراهم آورد .

وى پس از هرتصل، به رهبرى سازمان جهانى صهیونیسم و سپس به ریاست آژانس یهود (12) در فلسطین و سرانجام به ریاست جمهورى اسرائیل (اولین رئیس‏جمهور اسرائیل) برگزیده شد . (13)

4 . لرد ارل شافتسبرى هفتم: وى یکى از برجسته‏ترین رجال سیاسى بریتانیا و نیز برادر همسر پالمرستون، نخست‏وزیر اسبق انگلیس بود .

وى ریاست صندوق کشف فلسطین را بر عهده داشت و به پیشنهاد او نخستین کنسول‏گرى انگلیس در بیت‏المقدس تاسیس شد .

شافتسبرى بر پایه این استدلال که هر ملت‏ باید داراى وطن باشد و سرزمین کهن از آن ملت کهن است، مشوّق نظرى و عملى مهاجرت یهودیان به فلسطین گردید . (14)

5 . بنجامین دیزرائیلى: این سیاستمدار و نویسنده یهودى‏الاصل انگلیسى در 1216 ش/1837 م به عضویت پارلمان و سپس به رهبرى مجلس عوام و حزب محافظه‏کار انگلیس درآمد و آن‏گاه به نخست‏وزیرى رسید .

دیرزائیلى، بار دومى که به نخست‏وزیرى بریتانیا رسید، ورود یهودیان به پارلمان آن کشور، در کسوت نمایندگى را قانونى ساخت و مهم‏تر از آن، به ابتکار شخصى، سهام ترعه (کانال) سوئز (15) را پس از اخذ و دریافت وام چهار میلیون لیره‏اى از بارون ادموند روچیلد، از خدیو مصر خرید و آن را در اختیار دولت انگلیس قرار داد و بدین‏سان، سلطه انگلیس را بر مصر، فلسطین و صحراى سینا فراهم کرد .

چهل سال بعد، دولت ‏بریتانیا به پاس قدردانى از زحمات او و دیگر صهیونیست‏ها، فلسطین را به عنوان سرزمین یهودیان در نظر گرفت . بنابراین، تاثیر دیزرائیلى در شکل‏گیرى دولت‏ یهود غیرمستقیم، ولى اساسى بود . (16)

وى از اولین کسانى است که در اواسط قرن دوازدهم شمسى/ نوزدهم میلادى با خرید زمین در فلسطین، سنگ بناى دولت غاصب و اشغالگر اسرائیل را گذارد . و همچنین، با در اختیار داشتن سازمان عظیم خبرى رویتر، بیش ‏از هر یهودى دیگر به ‏شکل‏دهى صهیونیسم کمک کرد . (17)

( ادامه دارد ... )

این قصه سر دراز دارد...

پی نوشت ها:

1- (Rothschil) Rotschil یک خانواده ثروتمند یهودى است که یکى از اعضاى آن سهمى ویژه در شکل‏گیرى صهیونیسم داشته است .

2- The Bale Declaration Conferenc

3- او در این زمان گفت: "امروز بنیان دولت‏یهود را گذاردم . " ر . ک . به: حمید احمدى، پیشین، ص 37

4- هرتصل نقش ممتازى در حیات مجدد یهودیان داشت . از این‏رو، به وى لقب موسى جدید داده‏اند . ر . ک . به: یورى ایوانف، پیشین، ص 83

5- غلامرضا على‏بابایى، پیشین، ج 1، ص 49، ج 2، ص 414، ج 3، ص 313/عبدالوهاب المسیرى، پیشین، ص 63 و 55، 52

6- Edmond Rothschild (Rotschild)

7- بارون (Baron) یکى از القاب سابق اشراف و نجبا در اروپا بود . ر . ک . به: حسن عمید، فرهنگ فارسى عمید، ج 1، چاپ 1364، ص 296

8- اسرائیلى‏ها اعتراف کرده‏اند که اگر کمک بارون ادموند روچیلد از پاریس نبود، مهاجرت یهودیان امکان‏پذیر نبود . ر . ک . به: حمید احمدى، پیشین، ص 26

9- پایتخت رژیم اشغال‏گر قدس .

10- روچیلدها، ترجمه رضا سندگل و منیژه اسلامبول‏چى، ص 94/غلامرضا على‏بابایى، پیشین، ج 3، ص 149/حمید احمدى، پیشین، ص 26

11- وایزمن استاد شیمى دانشگاه منچستر انگلیس در 1915 م/1294 ش ماده استون ( Asetone) را کشف کرد . این ماده در ساخت‏سلاح‏هاى جنگى با قدرت انفجارى بالا به کار مى‏رود . ر . ک . به: حمید احمدى، پیشین، ص 156

12- این آژانس در 1308 ش/1292 م به وسیله صهیونیست‏ها براى تسهیل مهاجرت، جذب و اسکان یهودیان در فلسطین تشکیل شد .

13- حمید احمدى، پیشین، ص 84 و 28/غلامرضا على‏بابایى، پیشین، ج 3، ص 319

14- عبدالوهاب المسیرى، پیشین، ص 12- 8

15- کانال سوئز براى انگلیس بسیار حیاتى بود . هربرت سموئل، یکى از صهیونیست‏هاى معروف در این‏باره مى‏گوید: «نزدیک شدن یک نیروى اروپایى به کانال سوئز خطر جدى براى طرح‏هاى مهم دولت‏بریتانیا بود .» ر . ک . به: حکم دروزه، پرونده فلسطین، ترجمه کریم زمانى، ص 20

16- سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، جهان زیر سلطه صهیونیزم، ص‏141/على‏اکبر دهخدا، لغت‏نامه دهخدا، ج 7، ص 10023  17- ابراهیم تیمورى، عصر بى‏خبرى یا تاریخ امتیازات ایران، ص 101- 97

17 ـ ابراهیم تیمورى، عصر بى‏خبرى یا تاریخ امتیازات ایران، ص 101- 97




مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.